Oh Kathmandu - Reisverslag uit Sauraha, Nepal van Yindi Payne - WaarBenJij.nu Oh Kathmandu - Reisverslag uit Sauraha, Nepal van Yindi Payne - WaarBenJij.nu

Oh Kathmandu

Blijf op de hoogte en volg Yindi

02 November 2012 | Nepal, Sauraha

(28-10-12) Mijn heerlijke rust momentje in de warmte van de ondergaande zon met 4 slapende kipjes op mijn arm werd abrupt beëindigd door een stel kinderen die perse flak langs mij hen moest rennen en gillen terwijl en nog een 2 meter pad naast mij was. Dan maar weer werken aan mijn reisverslag.
Er is nu (helaas, in somigen gevallen) een kinder invasie. Somigen zijn heel lief en leuk, daar niet van (al ben ik er van die soort nog maar 2 tegen gekomen (zusjes)) maar ik heb het gewoon niet zo op kindjes. Gister ochtend (27-10-12) heeft Judit mij in Kathmandu op de bus gezet. Zelf zou ze rond half 3 terug naar huis vliegen. In de bus mijn ogen dicht gedaan tot de eerste plas pauze. Toen tot de ontbijt pauze. Ik dacht dat we ongeveer op 1/4de van de reis waren en ben ook toen niet uitgestapt. 25 minuten en een paar koekjes later reden we weer weg. En toen stond er overal Malaku onder de namen van de restaurantjes. Malaku zou op de helft van weg tussen Kathmandu en Sauraha liggen. Ik verward. Huh. Nee. Dat heb ik vast verkeerd gelezen (al hoopte ik ergens diep van binnen dat dat echt Malaku was) tot we The Big Fig passeerden (wat na Malaku is) Nou oke mooi. Dat gedeelte van de reis ging snel. Na ee wat langer voelende tijd weer terug in Sapana. Alle mensen hier blij. Ik blij. Ik weet alleen niet wat ze met de mannelijke eend hebben gedaan maar die loopt nu mank.. Vandaag (28ste) met Santosh het water in gedoken (oke ik stond aan de kant en hij stond tot zijn enkels in het water) om een soort zeewier achtige sprietjes uit het water te vissen voor de eendjes. Stond ik bij de muurtje bij de pomp ze in kleine stukjes te scheuren (die spietjes..). Veel complimenten van de staff (kreeg ook al veel publiek toen ik het trapje voor de eend aan het timmeren was (met een steen)...) Sprietjes in een bak. Wat rijst er door heen een water en klaar. Nou een feest maal. Ze vonden het zelfs niet erg als één van de kipjes wat mee kwam eten.
Oke terug naar Kathmandu. Of eigenlijk eerst nog wat daar voor.
(23-10-12) Na om 6 uur wakker te zijn gemaakt door keiharde muziek was het dan.. Slagt dag. Of volgens mij is het elke dag van Dashain slacht dag behalve tika dag. Maargoed. Ze zijn daar Dhruba’s huis geweest en hebben daar gegeten (heb 1 stukje geit geproefd (die gelukkig al dood was toen we aan kwamen. Er lag alleen nog een plas bloed)). Ook was het kaart dag. Met geld. We hebben zelf ook meegedaan. Erg leuk. Maar wel echt gokken. Want je krijgt 3 kaarten en dan is het zien wie de hoogste heeft. Vooral de drama lama er omheen was erg leuk om te zien. Toch een aantal keer gewonnen, helaas precies op de momenten dat ik zelf geld moest inleggen. Erg gezellig dus. Geen idee meer wat ik de rest van de dag heb gedaan.
(24-10-12) Tika dag. De belangrijkste dag van Dashain. Maar wat make-up op gedaan en mijn mooiste kleertjes aan en toen zijn we (weer) naar Dhruba’s huis vertrokken. Daar naar de vrouwen gegaan die zich aan het opmaken waren en toen voelde ik meteen weer underdressed sinds zij prachtige saries en dergelijke aan hadden en hun haar helemaal mooi gedaan. Toen heeft iemand mijn haar ook snel gefixd (het zat in het snelle staart omdat het nog nat was) en toen wouden ze nog meer make-up op me doen maar dat heb ik maar afgeslagen. Wel nog wat lipstick gekregen. Toen iedereen naar beneden en tika tijd (je kreeg een tika, blessing wat sprietjes in je haar en soms wat geld). Ging allemaal op volgorde. Oudste zoon eerst etc. Judit en ik als laatst. Daarna naar de broer van de moeder van Dhruba om daar een tika te halen. Weer terug naar Dhruba’s huis. Toen was daar een andere vrouw die ons ook een tika wou geven en als laatst naar Machindra’s huis voor een tika. En dan zit je hele voor hoofd vol met rode rijst (yogurt en suiker) en vraag je je af wat er zo stinkt maar dat blijkt dan je voorhoofd te zijn. Terug in Sapana de tika van mij voorhoofd gehaald. Wel de sprietjes in mijn haar laten zitten. Verder een heerlijk rustige dag gehad. De laatste dag dat Judit in Sapana was. Volgende dag zouden we om 8 uur (wel 10x herhaald dat we om 8 uur zouden gaan) vertrekken. Half 10 reden we weg. Eerst naar Morrely’s huis om daar te lunchen, Judit was ook nog niet in zijn huis geweest. Na de 5 uur lange auto rit in Kathmandu aan gekomen. Onze spullen gedumpt en bij Hamalaya java wat gaan eten en drinken. Ze hebben daar vers koffie etc. En ik heb de blended icecream met oreo cookie kruimels genomen. Yum yum. Daarna even thamel in geweest. Boek gekocht en een prachtige yak wollen deken. Toen heerlijk geslapen en de volgende dag ook weer thamel in geweest . Maar eerst gingen we naar het world trade center want 2 jaar geleden was daar een winkeltje met super leuke t-shirts. Om 10 uur kwamen we aan. ‘Ja om 11 uur gaan de winkeltjes open’. 2 uur later zitten we nog in het cafeetje omringt met gesloten winkels. Jammer dan. ’s Avonds heerlijke pizza gegeten tot er niets meer bij pasten en toen lekker gaan slapen. Om 6 uur zou de wekker gaan want om 7 uur vertrok mijn bus. Nou veel heb ik toen niet geslapen. Ach ja.
Eerste dagje alleen was wel wat zwaar maar gelukkig met wat hulp van Santosh en Bishal de dag overleeft. Sinds 30 Oktober rij lessen in Tandi. Eerste keer werd ik er heen gebracht en nu moet ik elke ochtend een lekker eindje fietsen. Eerste rij les was wel.. Anders. Ze gebruiken de oudste auto die ze hebben en dan moet je zo ongeveer bij de chauffeur op schoot zitten en het stuur vast houden. Hij zij dat het zo’n 7 a 9 dagen zou duren voordat ik dat onder de knie zou hebben en we over zouden gaan naar het schakelen. 2 dagen later zat ik al op de drivers seat en rij ik zelf. Enige wat ik nog niet echt weet ik wanneer ik moet toeteren... Ach ja. Ga denk ik toch maar van iemand hier weer leren hoe je motor moet rijden. Heb eigenlijk alleen wat oefen tijd nodig. Gister (1-11-12) reden we (Santosh en ik) terug en toen zag ik 2 mensen op de motor + een geit. Dat had ik nog niet eerder gezien.. Wel kippen onderste boven aan het stuur enzo. Toen zij Santosh dat ze soms ook een geit met de fiets vervoeren. Ik heb maar niet gevraagd hoe.. Hier zie je trouwens tot max 4 grotenmensen op 1 motor. Of 2 grote mensen en 3 kindjes. Oh en alleen de chauffeur heeft een helm op.. Nog nooit 2 mensen op de motor gezien met allebij een helm. Ook nog geen vrouwen gezien die zelf reden. Alleen op scootertjes. Nog steeds geen vaste kamer. Ben net terug van 2 dagen in Riverside slapen. Nieuw vriendinnetje gemaakt. Ze is iets van 2 of 3 jaar en houd net als ik van Cheese balls. Waarschijnlijk is ze in December weer hier. Nieuwe Gap group is helaas vandaag ook weer vertrokken. Was een leuke gezellige groep met een aardige tour leader die ik nog niet eerder had gezien. Bishal zegt no steeds 3 x per dag dat ik hem Engels moet leren en dat hij mij dan Nepalees leert maar daar komt ook niets van. Bij de rij school lopen 2 kuikentjes rond. Het waren er volgens die man eerst 19 maar de rest is allemaal opgegeten door de kat of mee genomen door een roofvogel. Ik was vanochtend even in paniek toen er 1 van onder de auto kwam gillend voor zijn broertje/zusje en het heel lang duurde voor dat die ook tevoorschijn kwam. Misschien morgen maar vragen van wie ze zijn. Met de mama kip hier gaat het niet zo lekker. Ze viel de eenden al aan soms maar dat is nu erger geworden , plus ze valt nu soms ook haar eigen nageslacht aan. Hopen dat die fase snel voorbij gaat..

  • 02 November 2012 - 11:49

    Herman:

    Ik geniet van je humor en zie al lezend alles voor me. Dat roept wel heimwee op... Dat toeteren op het juiste moment lijkt me een van de moeilijkst te leren onderdelen van de rijles.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Sauraha

Yindi

Mijn reis naar Nepal. Wel iets om bij te houden. 28 september 2012 heen en 30 mei 2013 terug.

Actief sinds 27 Sept. 2012
Verslag gelezen: 312
Totaal aantal bezoekers 5200

Voorgaande reizen:

28 September 2012 - 30 Mei 2013

Op naar Nepal

Landen bezocht: